Wat is copywriting

Een copywriter schrijft teksten. Niet meer, niet minder. En die teksten komen op allerlei plaatsen terecht. Op jouw website bijvoorbeeld, of op een flyer in je brievenbus. De definitie in Van Dale zegt gewoon: “Tekstschrijver”, nogal bondig, maar correct. 

Voor geschreven teksten klop je aan bij een copywriter, voor brood bij een bakker.

Mijn bureau
Tools van een copywriter

Voorbeelden van teksten die copywriters schrijven

Het makkelijkst om het duidelijk te maken zijn voorbeelden. Een tekst van een copywriter kom je op veel plaatsen tegen.

  • Websites. Meestal met het doel om potentiële klanten te overtuigen. En met aandacht voor SEO.
  • Blogberichten. Wist je dat je blogbericht staat of valt met een goede titel?
  • Sociale media. Speels, bondig of zakelijk, op sociale media speel je met toon en stijl.
  • Advertenties op Google (SEA). Wees relevant. En duidelijk.
  • Slagzinnen en slogans. Onontbeerlijk om klanten te overtuigen, maar één van de moeilijkste stukjes tekst om te schrijven.
  • Microcopy zoals een ‘call to action’ (CTA). Niet te onderschatten, want ben jij die ‘Lees meer’ vast ook zo beu.
  • Maar ook offline teksten zoals flyers of folders.

Kortom, overal waar je taal en tekst tegenkomt.

 

Woorden die werken

Je hebt een tekst nodig en doet daarvoor beroep op een copywriter. Tof. Maar laten we eerlijk zijn. Je doet het niet voor de tekst alleen. Je hebt een doel voor ogen zoals klanten winnen of de aandacht trekken.

Afhankelijk van je doel, gaat de tekst er anders uitzien en op een ander kanaal staan.

  • Op een website wil je goed scoren in Google en andere zoekmachines. Maar toch vooral Google. Dat doe je met SEO copywriting.
  • Via je posts op sociale media wil je vooral interactie uitlokken.
  • En met een koude mailing wil je converteren.

Als je me vertelt wat je wil bereiken, zoek ik de beste methode.

Wat doet een copywriter

Als freelance copywriter vertaal ik wat er in jouw hoofd zit naar een tekst. Dat kan voor gelijk welke dienst of product in gelijk welke sector. Het enige dat telt, is dat jij erin gelooft. Want als je dat niet doet, is de kans klein dat ik jouw passie kan vertalen.

Ben ik daarom een expert in alles? Neen. Ik verschiet soms van hoe snel ik de dingen die ik lees terug vergeet. Maar ik ben nieuwsgierig. Altijd blij als ik iets nieuws leer kennen. Zoals jouw bedrijf, of jouw favoriete hobby.

Copywriting tips

Wil je het graag zelf proberen? Dat kan. Als copywriter sta ik 100% achter zo veel mogelijk goede teksten. Veel succes!

3 copywriting tips:

  • Kom meteen ter zake. Online lezers zijn lui. Dus maak je punt al in je titel en/of intro. dan hebben ze die al mee.
  • Eindig met een ‘call-to-action’. Wat is de volgende stap die je lezer moet zetten? Laat ze dat weten. Blijf alleen weg van een droge ‘Lees meer’.Word jij daar warm van?
  • Gebruik spreektaal en/of de taal van je klanten. Als je lezer zich herkent in je taalgebruik, heb je een streepje voor.

Doe je het liever samen of wil je meer tips?

Copywriter op het water in Gent