Content marketing simpel uitgelegd

Content marketing (of contentmarketing) is één van die marketingtermen waar het internet bol mee staat. Toch is content marketing als strategie de moeite waard om 3 minuten in te investeren. Genoeg om deze tekst te lezen.

Want content marketing is voor de meeste bedrijven, groot en klein, zo goed als de enige manier om een hoge stek te claimen in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.

Tools van een copywriter
Gent

Wat is content marketing?

Content marketing als marketingstrategie in het kort: produceer relevante ‘inhoud’ die je potentiële klanten verder helpt zonder dat je meteen iets probeert te verkopen. Het doel van deze teksten, video’s, e-mails, whitepapers, … is informatie delen, je bent (nog) niet commercieel.

Maar als het niet commercieel is, wat is dan de meerwaarde voor je bedrijf?

Via content marketing, doe je 2 zaken:

  1. Je bouwt een relatie met je potentiële klant op. Want je geeft zonder te vragen en demonstreert tegelijk je kennis binnen jouw domein. Hebben ze toch een probleem dat ze niet zelf krijgen opgelost, dan is de stap klein om jou om hulp te vragen.
  2. Ook leg je ondertussen een stevige ‘content’-basis om teruggevonden te worden in zoekmachines. Want iedere extra pagina met tips op je website, is een nieuwe kans om teruggevonden te worden.

Belangrijk om te weten: content marketing is geen sprint, maar een marathon. Je loopt niet in één keer 42,195km, maar je loopt 42,195 keer één meter. Heb je meteen nood aan resultaat dan overweeg je beter om te adverteren.

Content marketing toepassen in je marketingplan

Om een marathon met succes uit te lopen moet je je goed voorbereiden en je parcours uitstippelen. Je koopt de juiste schoenen, begint te trainen, let op je voeding, … Normaal gezien stap je niet zomaar je deur uit om meteen 42 km te lopen.

Het vergt tijd en voorbereiding, maar eigenlijk kan iedereen een marathon lopen. Jij ook. De juiste voorbereiding telt ook bij het opzetten van een contentmarketingstrategie.

  • Ga na met welke problemen je potentiële klanten geconfronteerd worden. Dit is de basis van je contentmarketingplan.
  • Onderzoek op welke problemen en onderwerpen (voldoende) zoekverkeer zit, zodat er effectief vraag is als je hierover iets produceert.
  • Leg prioriteiten. Zoals gezegd, het is een werk van lange adem, geen sprint.
  • Begin met je eerste tekst of video, maar kies voor een schema dat je volhoudt. Je doel is om de marathon uit te lopen. Vanaf je tweede marathon kan je proberen om je tijd te verbeteren.

Samen je contentstrategie opzetten?

Heb je geen idee hoe je begint met content marketing of zie je de eerste stap niet? Ik werk met veel plezier samen met jou een plan uit.

Kouter te Gent, vlakbij Timon van Gent