Hoger scoren in Google

Hoe doe je dat?

Scoren in Google en andere zoekmachines is vandaag de dag zo belangrijk. Want hoe bereik je anders potentiële klanten? Alleen, dat vinden al je concurrenten ook. Dus hoe plaats je je website (en zaak) in de schijnwerpers?

De korte samenvatting: het is een werk van lange adem, maar relevante en goed geschreven teksten vormen naast een technisch correct gebouwde website de basis. Aan de slag?

Copywriter Timon van Gent
Vlakbij kantoor Timon van Gent

Wat is SEO (Search Engine Optimization)?​

SEO staat voor Search engine optimization, wat zoveel betekent als zoekmachineoptimalisatie. Je probeert je website en teksten zo op te bouwen dat ze hoog scoren in zoekmachines. Liefst ook voor de juiste zoekopdrachten.

De basisprincipes:

  • Zoekwoordenonderzoek: Het is belangrijk dat je eerst onderzoekt welke zoekopdrachten je klanten uitvoeren. Anders ga je op reis zonder bestemming.
  • Kwalitatieve content: Hoe interessanter, relevanter en waardevoller je website en teksten zijn, hoe liever Google jouw pagina’s aanbiedt. Heel eerlijk, Google wil jou niet helpen, maar de gebruikers van hun zoekmachine.
  • Maak het zoekmachines zo makkelijk mogelijk met duidelijke ‘On-Page SEO’. Dat wil zeggen dat je optimaal gebruik maakt van je opties om aan te geven waarover je pagina’s gaan.
  • Technische SEO: Zorg ervoor dat je website technisch goed in elkaar zit, denk aan snelle laadtijden, een mobielvriendelijke versie en een logische opbouw.
  • Backlinks en autoriteit: Hoe sterker je online reputatie, hoe meer vertrouwen Google in je heeft om jou als antwoord aan te bieden.

Onthou vooral dat SEO een voortdurend proces is. Er zijn geen snelle oplossingen, tenzij je gaat adverteren. Met wat tijd en geduld, pluk je wel de vruchten van een consequente aanpak. Zeker als je samenwerkt met een ervaren copywriter.

5 tips voor je zoekwoordenonderzoek

Weten waar je begint of waar je naartoe wil, is zo belangrijk, maar is een stap die mensen toch vaak overslaan. Vaak omdat ze niet goed weten hoe ze zo’n zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Jammer, want op 3 uur ontdek je heel wat.

1. Stel een lijst samen van mogelijke zoekwoorden. Schrijf ze zelf op basis van wat jij weet, maar vraag het ook aan klanten en/of vrienden. Jij zit er soms wat te dicht op. Ook interessant, vraag het eens aan je grootouders, of schrijf zeker neer welke woorden jij gebruikt om aan je grootouders uit te leggen wat je doet.

2. Geen idee waar te beginnen? Analyseer je concurrenten en bekijk welke woorden ze in hun titels en andere strategische plaatsen zetten. Zowel om te kijken waar ze op inzetten als om mogelijke lacunes te ontdekken waar jij je voordeel mee kan doen.

Extra: Denk na over de zoekintentie. Waarom gebruikt iemand deze woorden? Zo kan ik als copywriter “copywriting tips” geven, maar zoeken mijn klanten daarnaar, of concurrenten en/of studenten?

3. Ga het zoekvolume en de concurrentie na per zoekterm. Je hebt tools, zoals Mangools, Ubersuggest of de zoekwoordenplanner van Google Ads, die dit voor je nagaan. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn interessant, maar zullen vast ook meer concurrentie hebben. 

Extra: Neem ook enkele ‘long-tail zoekwoorden’ op in je strategie. Dat zijn langere zoektermen met specifieke intenties. Er zoeken hier minden mensen naar, maar elke zoekopdracht is super-interessant voor je bedrijf. Een voorbeeld:

  • “Copywriter” is heel algemeen, met veel zoekverkeer, maar ook veel concurrentie.
  • “Website teksten laten schrijven” daarentegen is heel specifiek, met maar 10 zoekopdrachten per maand, maar wel 10 heel relevante.

4. Tot slot, maak gebruik van lokale zoekwoorden. Een nationale tekstschrijver is leuk, maar een Gentse copywriter is toch net dat tikkeltje toegankelijker, niet? Toch als er zoekverkeer op zit.

5. Volg je vooruitgang en herhaal je zoekwoordenonderzoek minstens één keer per jaar. Zoekmachinegedrag en trends veranderen voortdurend, dus nieuwe kansen en uitdagingen bieden zich regelmatig aan.

Kouter te Gent, vlakbij Timon van Gent

Contentstrategie voor langdurig succes

Een doordachte contentstrategie is essentieel voor een goed resultaat in de zoekmachines. Het draait om het creëren van waardevolle content die je potentiële klanten helpt en je expertise demonstreert. Je schrijft over onderwerpen waarin je klanten geïnteresseerd zijn en gebruikt daarbij herkenbare taal. Dankzij dergelijke content bouw je een sterke band op met je doelgroep én vergroot je kansen om gevonden te worden in zoekmachines.

Hier lees je meer over content marketing, bijvoorbeeld waarom dat geen sprint, maar een marathon is.

SEO-fouten om te vermijden

Oké, je hebt al een beetje zicht op wat je kan doen, maar wat doe je beter niet? Misschien trap ik hier enkele open deuren in, maar je zou verschieten van hoe vaak ik dat nog tegenkom:

  • Blijf weg van keyword stuffing. Dat is het herhaaldelijk en tot vervelens toe gebruiken van een woord of woordgroepen. Het is niet omdat je 50 keer “beste restaurant van Gent” op één pagina zet, dat je daardoor beter gaat scoren.
  • Vermijd ook duplicate content. Als je dezelfde of een heel gelijkaardige tekst op twee verschillende pagina’s zet, weet een zoekmachine niet welke pagina nu de beste is. Het resultaat is dat beide pagina’s minder hoog getoond zullen worden.
  • Je voegt geen meta-titel en -beschrijvingen toe. Dankzij je meta-titel en meta-beschrijving beïnvloed je hoe jouw pagina in de resultaten eruit ziet. Zorg voor een toffe titel en omschrijving, zodat je meer mensen overtuigt om op jouw resultaat te klikken. En hoe meer mensen dat doen, hoe hoger jouw pagina komt te staan.

Scoor bij je lezer, dan scoor je ook bij Google

Zo, met extra kennis over het verbeteren van je Google-ranking in je arsenaal, kan je nu aan de slag gaan om je eigen website te optimaliseren. Ik duim met je mee voor betere zoekresultaten. 

Geef je liever de voorkeur aan een deskundige aanpak? Dan ben je bij Timon van Gent aan het juiste adres. Als ervaren professional in copywriting en SEO sta ik met veel goesting voor je klaar.

Gentse copywriter Timon