Scoren in Google en andere zoekmachines is vandaag de dag zo belangrijk. Want hoe bereik je anders potentiële klanten? Alleen, dat vinden al je concurrenten ook. Dus hoe plaats je je website (en zaak) in de schijnwerpers?
De korte samenvatting: het is een werk van lange adem, maar relevante en goed geschreven teksten vormen naast een technisch correct gebouwde website de basis. Aan de slag?
SEO staat voor Search engine optimization, wat zoveel betekent als zoekmachineoptimalisatie. Je probeert je website en teksten zo op te bouwen dat ze hoog scoren in zoekmachines. Liefst ook voor de juiste zoekopdrachten.
De basisprincipes:
Onthou vooral dat SEO een voortdurend proces is. Er zijn geen snelle oplossingen, tenzij je gaat adverteren. Met wat tijd en geduld, pluk je wel de vruchten van een consequente aanpak. Zeker als je samenwerkt met een ervaren copywriter.
Weten waar je begint of waar je naartoe wil, is zo belangrijk, maar is een stap die mensen toch vaak overslaan. Vaak omdat ze niet goed weten hoe ze zo’n zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Jammer, want op 3 uur ontdek je heel wat.
1. Stel een lijst samen van mogelijke zoekwoorden. Schrijf ze zelf op basis van wat jij weet, maar vraag het ook aan klanten en/of vrienden. Jij zit er soms wat te dicht op. Ook interessant, vraag het eens aan je grootouders, of schrijf zeker neer welke woorden jij gebruikt om aan je grootouders uit te leggen wat je doet.
2. Geen idee waar te beginnen? Analyseer je concurrenten en bekijk welke woorden ze in hun titels en andere strategische plaatsen zetten. Zowel om te kijken waar ze op inzetten als om mogelijke lacunes te ontdekken waar jij je voordeel mee kan doen.
Extra: Denk na over de zoekintentie. Waarom gebruikt iemand deze woorden? Zo kan ik als copywriter “copywriting tips” geven, maar zoeken mijn klanten daarnaar, of concurrenten en/of studenten?
3. Ga het zoekvolume en de concurrentie na per zoekterm. Je hebt tools, zoals Mangools, Ubersuggest of de zoekwoordenplanner van Google Ads, die dit voor je nagaan. Zoekwoorden met een hoog zoekvolume zijn interessant, maar zullen vast ook meer concurrentie hebben.
Extra: Neem ook enkele ‘long-tail zoekwoorden’ op in je strategie. Dat zijn langere zoektermen met specifieke intenties. Er zoeken hier minden mensen naar, maar elke zoekopdracht is super-interessant voor je bedrijf. Een voorbeeld:
4. Tot slot, maak gebruik van lokale zoekwoorden. Een nationale tekstschrijver is leuk, maar een Gentse copywriter is toch net dat tikkeltje toegankelijker, niet? Toch als er zoekverkeer op zit.
5. Volg je vooruitgang en herhaal je zoekwoordenonderzoek minstens één keer per jaar. Zoekmachinegedrag en trends veranderen voortdurend, dus nieuwe kansen en uitdagingen bieden zich regelmatig aan.
Een doordachte contentstrategie is essentieel voor een goed resultaat in de zoekmachines. Het draait om het creëren van waardevolle content die je potentiële klanten helpt en je expertise demonstreert. Je schrijft over onderwerpen waarin je klanten geïnteresseerd zijn en gebruikt daarbij herkenbare taal. Dankzij dergelijke content bouw je een sterke band op met je doelgroep én vergroot je kansen om gevonden te worden in zoekmachines.
Hier lees je meer over content marketing, bijvoorbeeld waarom dat geen sprint, maar een marathon is.
Oké, je hebt al een beetje zicht op wat je kan doen, maar wat doe je beter niet? Misschien trap ik hier enkele open deuren in, maar je zou verschieten van hoe vaak ik dat nog tegenkom:
Zo, met extra kennis over het verbeteren van je Google-ranking in je arsenaal, kan je nu aan de slag gaan om je eigen website te optimaliseren. Ik duim met je mee voor betere zoekresultaten.
Geef je liever de voorkeur aan een deskundige aanpak? Dan ben je bij Timon van Gent aan het juiste adres. Als ervaren professional in copywriting en SEO sta ik met veel goesting voor je klaar.