Een goede blogpost schrijven is een ambacht, want je houdt heel wat ballen in de lucht. Je wilt je lezers boeien en informeren, graag ook goed scoren in zoekmachines en ondertussen een overtuigend verhaal vertellen. Liefst zonder dat je zelf uren achter je computer moet zitten. Dus veel verwachtingen voor één tekst.
Maar ik hou wel van een uitdaging.
Blogberichten vormen naast je website de basis van je contentstrategie – een startpunt om lezers informatie aan te reiken in de awareness, consideration & decision fase.
Of in andere woorden:
In elk van deze fases kan je blogberichten voorzien. Want je kan in een tekst duidelijk maken dat je hun pijnpunten of situatie goed begrijpt, in een volgende waarom jij beter bent dan bekende concurrenten en tot slot hoe jouw oplossing (product of dienst) er 100% voor zorgt dat hun probleem opgelost is.
Natuurlijk kan je dat aanvullen met video, audio en andere formats. Maar zelfs dan blijft geschreven content waardevol. Want het voordeel van een tekst is dat het doorzoekbaar, indexeerbaar en makkelijk te updaten is.
En laat dat net zijn waar een freelance copywriter – bijvoorbeeld uit Gent – je mee kan helpen.
“Hoe lang moet mijn blogbericht zijn?” krijg ik regelmatig te horen. Het eerlijke antwoord: lang genoeg om je onderwerp goed te behandelen, maar niet langer dan nodig.
Concreet betekent dat:
Een slimme blogstrategie werkt met topic clusters op basis van de zoekintentie van je publiek en zoekwoorden (SEO). Het alternatief is lukraak blogposts schrijven zonder dat je eigenlijk weet of je lezers daar interesse in hebben.
Een topic cluster laat je toe om op logische en natuurlijke wijze informatie aan te reiken over thema’s die belangrijk zijn voor jouw doelgroep. Wikipedia is daar het beste voorbeeld van. Je probeert op één pagina één (sub)onderwerp te behandelen, maar verwijst naar boven- en onderliggende pagina’s.
Tip: Bepaal eerst de structuur van je cluster, schrijf de onderliggende pagina’s en voorzie dan een handige kapstokpagina waarin je alles samenbrengt.
Een voorbeeld: je schrijft over “duurzaam verbouwen”. Dan schrijf je specifieke artikels over isolatie, zonnepanelen, warmtepompen… en maak je een overzichtspagina over het thema. Zo staat elk artikel op zich, maar vormen ze samen een sterk geheel.
Ik beken, dit is één van de zaken die ik als copywriter het liefste doe. Alle informatie vatten in een mooi en overzichtelijk geheel.
Search intent of zoekintentie is het doel waarmee iemand iets opzoekt in Google of andere zoekmachines. Een voorbeeld: stel dat je een verkoper bent van Spaans vastgoed. Dan wil je eigenlijk scoren op een zoekwoord zoals ‘Vakantiehuis Spanje’, maar eigenlijk geen vakantiegangers aantrekken die alleen een huisje willen huren. Want daar heb je niets aan.
Het is belangrijk om de juiste informatie aan te reiken en niet gewoon in te zetten op elk mogelijk zoekwoord met AI. Hoe beter je de zoekintentie van je doelgroep begrijpt, hoe straffer je resultaten zullen zijn.
Stel jezelf (of beter nog – je klanten) de vragen:
Lijkt heel evident, maar is moeilijker dan je denkt.
Reken voor een degelijk blogbericht op 240 euro (excl. btw). Maar zoals met alles: het ene blogbericht is het andere niet.
Een contentstrategie met blogposts is geen sprint maar een marathon. Je bouwt je plek waar je klanten graag vertoeven, baksteen na baksteen en blogbericht na blogbericht. Maar een marathon begint met een eerste stap.